همشهری آنلاین: شرکت کنندگان در نشست سران سازمان همکاری‌ اسلامی با صدور بیانیه پایانی این نشست دو روزه بر ضرورت حل و فصل مساله سوریه از طریق مذاکرات تاکید کرده و توقف شهرک سازی‌ها و حمایت از شهر قدس را خواستار شدند.

درخواست سران سازمان همکاری‌ اسلامی برای توقف خشونت‌ها در سوریه

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، در بیانیه پایانی نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از طرح محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر مبنی بر انجام مذاکرات چهار جانبه در خصوص مساله سوریه حمایت شده است.

در این بیانیه تاکید شده است که کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی همچنان از تلاش‌های اخضر ابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه حمایت می‌کنند و در عین حال این کشورها نسبت به ناتوانی شورای امنیت برای انجام وظایف ابراهیمی در این خصوص و توقف تلاش‌های بین‌المللی نگران هستند.


در ادامه بیانیه آمده است: رهبران سازمان همکاری اسلامی بر ضرورت توقف فوری اقدامات خشونت آمیز در سوریه و آغاز مذاکرات فوری که مسیر را برای آغاز روند انتقالی فراهم کند، تاکید دارند.


شرکت کنندگان در این نشست از برگزاری نشست اهداکنندگان به آوارگان سوری در کویت و حمایت آنها از این آوارگان قدردانی کردند.


اعضای سازمان همکاری‌ اسلامی همچنین بندهای مربوط به برگزاری نشست اهداکنندگان به شهر قدس در راستای فعال‌ سازی اقتصاد فلسطین را تصویب کردند.

آنها همچنین اعلام کردند که صندوق مالی اسلامی برای کمک به فلسطین در شرایط کنونی و در سایه اقدامات خصمانه اسرائیل و بلوکه کردن درآمدهای مالی فلسطینی‌ها را تشکیل می‌دهند.


در بیانیه پایانی آنها مساله شهرک سازی‌ها به عنوان مساله مهم و محوری اعلام شده که باید در سطوح سیاسی و حقوقی با آن مبارزه کرد چرا که تعداد شهرک نشینان در کرانه باختری به نیم میلیون تن بعد از دستیابی کشور فلسطین به عنوان کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل رسیده است.


در خصوص بحران کشور مالی نیز تاکید شده است که رایزنی‌های گسترده‌ای در این خصوص صورت گرفته و کشورهای عضو سازمان‌ همکاری اسلامی از تمامیت ارضی کشور مالی و دولت انتقالی ملی حمایت می‌کنند.


شرکت کنندگان در نشست سران سازمان همکاری‌ اسلامی از مسوولان کشور مالی خواستند که طرح خود را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برای حل و فصل بحران موجود در این کشور ارائه دهند.


در بیانیه پایانی این نشست تاکید شده است که امت اسلامی با تلاش‌های اسرائیل برای یهودی سازی قدس اشغالی مبارزه می‌کند. 

کد خبر 200614
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز